Pressinformation och nyheter

Kunder mindre benägna att konsumera om valen är för många

October 23, 2014 10:04

En studie utförd av forskare på Columbia och Stanfords Universitet visar att kunder är tio gånger mindre benägna att konsumera om valen är för många. Ur liknande tankar har Baraspara vuxit fram med syftet att förhandla och välja det bästa avtalet inom varje segment.

I skrivande stund finns det ca 120 elbolag i Sverige som erbjuder en rad olika elavtal. I premiepensionssystemet finns det ca 800 fonder. Stor valfrihet främjar konkurrensen, men det innebär även svårigheter för kunden när den ska välja.

- Varje dag översköljs konsumenter av val och varumärken inom varje nisch som är relativt likvärdiga. Mediebruset är enormt och en konsekvens utav detta är att konsumenter inte gör något val överhuvudtaget, säger Fredrik Carlqvist, VD på Baraspara.

I studien ställde forskare ut ett bås i en matbutik där kunder fick provsmaka sylt. Första dagen fick kunderna provsmaka sex olika syltsorter. En vecka senare fick de provsmaka 24 syltsorter. Resultatet av studien visade att 30% av de kunder som provsmakade första dagen köpte sylt, medan siffran enbart låg på 3% när de erbjöds 24 syltsorter en vecka senare.

- Vi kan se liknande tendenser inom elmarknaden där 780,000 elkonsumenter låg på dyra tillsvidareavtal i fjol. När det gäller premiepension är det enbart 2% av nyblivna pensionssparare som gjort ett aktivt fondval. Detta kan kopplas till det stora utbud av elbolag och fonder som finns, säger Fredrik Carlqvist.

Baraspara erbjuder hjälp inom områden såsom el, premiepension och försäkringar. Att ta hjälp av en expert kan vara en lösning som ger större möjligheter att pressa priser och utvinna bättre villkor.

För vidare information, vänligen kontakta:

Sara Rehioui, kommunikatör, Baraspara

E-post: sara.rehioui@baraspara.se


BLI EN SUMER

Eller ring oss på 08-511 04 730