Vanliga frågor & svar

Allmänt

På Sumer är vi måna om att alla som varit i kontakt med oss har fått ett positivt intryck av oss. Om du blivit uppringd av oss och har synpunkter på samtalet uppmuntrar vi dig därför att ta kontakt med oss. Synpunkter är en viktig del i vårt arbete med att säkerställa kvalitén på Sumer. Här nedanför svarar vi på vanliga frågor och svar kring kontakten med Sumer.

Har du blivit erbjuden ett “bättre” elavtal?

När du blir erbjuden ett elavtal är det viktigt att du granskar avtalet och jämför alla delar av priset. Har du ett rörligt elprisavtal ska du kolla spotpris, elcertifikat, energiskatt, moms och fast månadsavgift. Har du ett fastprisavtal ska du jämföra grundpris, energiskatt, moms och eventuell årsavgift/månadsavgift. Titta även på bindningstiden då många elhandelsbolag har lockpriser som sedan övergår till dyra tillsvidareavtal. Sumer är inget elbolag utan samarbetar endast med elbolag som enligt oss kan erbjuda våra medlemmar bra konkurrenskraftiga avtal.


Har du fått en brytavgift?

Om du råkat ut för en brytavgift eller riskerar att göra det kan du mejla vår medlemsservice på info@sumer.se


Har du frågor gällande ditt elavtal?

Du når våra duktiga elrådgivare på info@sumer.se. Vi tillämpar alltid 14 dagars ångerrätt.


Medlemskapet

Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap i Sumer. Mejla info@sumer.se eller använd vårt kontaktformuläret


Hur kommer jag i kontakt med Sumer?

Du kan mejla info@sumer.se eller använd vårt kontaktformulär


Har du några synpunkter på Sumer?

Maila klagomal@sumer.se. Uppge namn och telefonnummer så blir du kontaktad inom 48 timmar.


Var hittar jag allmänna villkor för mitt medlemskap i Sumer?

När du blir medlem i Sumer får du hem allmänna villkor per post tillsammans med ett välkomstbrev. Du kan även läsa dem här.


Ägs Sumer av någon leverantör?

Sumer ägs inte av någon leverantör och står alltid på konsumentens sida i förhandlingar. 


Varför har ni bytt namn?

Vi vill göra Sumer till ett internationellt varumärke som fungerar i andra länder. Sumer speglar också vad det är vi gör på ett tydligare sätt. Vi vill vara en helhetstjänst för konsumenter inom områdena el, pension, försäkring, lån och smarta ekonomiverktyg.


Hur kan Sumer vara kostnadsfritt?

Sumer får betalt i provision av de leverantörer vi arbetar med. Vår uppgift är att erbjuda bästa pris och kvalitet till våra medlemmar och vår erfarenhet har visat att långsiktiga samarbeten med ett fåtal leverantörer ger ett lägre pris för konsumenterna. Den provision som Sumer får påverkar inte medlemmarnas elpris. 


Eltjänsten

Kan jag bli utan el vid ett leverantörsbyte?

Nej, enligt lag i Sverige så kan den som betalar sina elräkningar inte kan bli av med sin elleverans. 


Vad kostar det att byta elbolag?

Det är helt kostnadsfritt att byta elbolag och Sumer sköter om leverantörsbytet som en del i Eltjänsten.


Hur gör jag för att hoppa över ett byte eller tacka nej till det elavtal jag fått?

Vi skickar ut ditt nya elavtal per post och e-mail i god tid. Om du vill ha elavtalet kan du tacka ja genom att mejla info@sumer.se, eller använda kontaktformuläret på hemsidan eller skicka ett brev till oss Sumer AB, Sveavägen 159, 113 46 Stockholm. När vi mottagit ditt meddelande skickar vi en bekräftelse antingen via mejl eller brev.

Vill du däremot inte ha vårt elavtal behöver du inte göra någonting, elavtalet kommer automatiskt att annulleras om du inte tackar ja. Vi ser dock gärna att du kontaktar vår medlemsservice när du vill tacka nej, så att vi kan ta din åsikt i beaktning nästa gång vi ska förhandla fram elavtal för våra medlemmar.


Kan jag ta med mig mitt elavtal när jag flyttar?

Ja, kontakta oss på info@sumer.se eller vårt kontaktformulär så hjälper vi dig.


Varför får jag två fakturor?

Det beror med största sannolikhet på att du har en nätleverantör och en elleverantör. 

Nätleverantören äger elnätet och sköter underhållet av elnätet i ditt område. Du kan inte byta nätleverantör utan det bestäms utifrån var du bor. Nätavgiften kan inte påverkas.

Priset från elleverantören går att påverka genom att förhandla och byta leverantör och det är detta som Sumer hjälper dig med. Till elleverantören betalar du bara för den el som du förbrukar.


Vart hittar jag särskilda villkor för tjänstekategori El?

När du blir medlem i Sumer  får du per post hem Särskilda villkor för tjänstekategori El tillsammans med ett välkomstbrev. Du kan även läsa dem här.


Vad är ett bra elavtal?

När du blir erbjuden ett elavtal är det viktigt att du granskar avtalet och jämför alla delar av priset. Har du ett rörligt elprisavtal ska du kolla spotpris, elcertifikat, energiskatt, moms och fast månadsavgift. Har du ett fastprisavtal ska du jämföra grundpris, energiskatt, moms och eventuell årsavgift/månadsavgift. Titta även på bindningstiden då många elhandelsbolag har lockpriser som sedan övergår till dyra tillsvidareavtal. Detta gäller framför allt när du letar elavtal på jämförelsesidor.


Samarbetar Sumer med alla elbolag?

Sumer strävar efter att ha en långsiktig och nära relation med både medlemmar och leverantörer. Vår erfarenhet är att ett långsiktigt och nära samarbete med en, eller ett fåtal leverantörer, är det mest effektiva sättet att säkra konkurrenskraftiga avtal till våra medlemmar. Att arbeta nära en leverantör innebär även att vi får bättre insyn och verkligen kan försäkra oss om att våra medlemmar har ett av markndens bästa elavtal och samtidigt blir väl omhändertagna.


Vem ska stå på elavtalet hos Sumer?

Den person i hushållet som står på det befintliga elavtalet är den person som ska stå registrerad på Sumers eltjänst. Dock kan fler personer i ett hushåll vara medlemmar och ha premiepensionstjänsten eller verktyget Smartbudget.


Hur går jag tillväga om jag har fått en brytkostnad?

Kontakta oss på info@sumer.se eller vårt kontaktformulär.


Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss gärna via info@sumer.se