Vanliga frågor & svar

Allmänt

På Sumer är vi måna om att alla som varit i kontakt med oss har fått ett positivt intryck av oss. Om du blivit uppringd av oss och har synpunkter på samtalet uppmuntrar vi dig därför att ta kontakt med oss. Synpunkter är en viktig del i vårt arbete med att säkerställa kvalitén på Sumer. Här nedanför svarar vi på vanliga frågor och svar kring kontakten med Sumer.

Har du blivit erbjuden ett “bättre” elavtal?

När du blir erbjuden ett elavtal är det viktigt att du granskar avtalet och jämför alla delar av priset. Har du ett rörligt elprisavtal ska du kolla spotpris, elcertifikat, energiskatt, moms och fast månadsavgift. Har du ett fastprisavtal ska du jämföra grundpris, energiskatt, moms och eventuell årsavgift/månadsavgift. Titta även på bindningstiden då många elhandelsbolag har lockpriser som sedan övergår till dyra tillsvidareavtal. Sumer är inget elbolag utan samarbetar endast med elbolag som enligt oss kan erbjuda våra medlemmar bra konkurrenskraftiga avtal.


Har du fått en brytavgift?

Sumer bryter aldrig avtal i förtid utan vi hämtar alltid information från din nuvarande leverantör om när ditt elavtal löper ut och när vi kan byta. Enda sättet du kan drabbas av en brytavgift är om du tackar ja till att förlänga ditt elavtal med din tidigare elleverantör utan att informera oss om detta. Det är därför viktigt att aldrig teckna ett avtal innan du kontaktat oss. Om du råkat ut för en brytavgift eller riskerar att göra det kan du ringa vår medlemsservice på 08-511 04 730.


Har du frågor gällande ditt elavtal eller premiepension?

Du når våra duktiga elrådgivare och kundservice för premiepension på nummer 008-511 04 730 eller på info@sumer.se. Vi tillämpar alltid 14 dagars ångerrätt.


Har du synpunkter på vår telefonförsäljning?

Vi eftersträvar hela tiden att bli bättre och vår målsättning är att alltid vara tydliga i våra samtal. Har du synpunkter på vår kontakt med dig via telefon kan du maila vår medlemsservicehef Natascha Adamo. Du når henne på natascha.adamo@sumer.se. Vi tar alla ärenden på allvar och följer upp dessa. Om du vill bli uppringd kan du maila ditt telefonnummer så blir du uppringd inom 48 timmar.


Medlemskapet

Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap i Sumer. För att undvika missförstånd vid hanteringen av dina avtal gör du din uppsägning företrädelsevis via telefon 08-511 04 730 eller genom att använda kontaktformuläret på vår hemsida. 


Hur kommer jag i kontakt med Sumer?

Du kan ringa våra ombud på 08-511 04 730, använda vårt kontaktformulär eller maila oss på info@sumer.se. 


Vad är det som är nytt med Sumer?

Den största förändringen under Sumer är att vi nu även har smarta ekonomiverktyg där man kan hålla koll på pengarnas flöde genom att tanka hem sina transaktioner från alla större banker och få dem sorterade, kategoriserade och visualiserade. I vår eltjänst är nyheterna att vi numera är en hundraprocentare med uteslutande vindkraft och att vi även vänder oss till små- och medelstora företag. Inom kort kommer det även att finnas lån- och försäkringslösningar hos Sumer. Sumer vill vara en helhetslösning för konsumenter och stärka dem i rollen som köpare av tjänster kopplade till privat- och hushållsekonomin.


Har du synpunkter på vår telefonförsäljning?

Maila klagomal@sumer.se. Uppge namn och telefonnummer så blir du kontaktad inom 48 timmar.


Var hittar jag allmänna villkor för mitt medlemskap i Sumer?

När du blir medlem i Sumer får du hem allmänna villkor per post tillsammans med ett välkomstbrev. Du kan även läsa dem här.


Ägs Sumer av någon leverantör?

Sumer ägs inte av någon leverantör och står alltid på konsumentens sida i förhandlingar. 


Varför har ni bytt namn?

Vi vill göra Sumer till ett internationellt varumärke som fungerar i andra länder. Sumer speglar också vad det är vi gör på ett tydligare sätt. Vi vill vara en helhetstjänst för konsumenter inom områdena el, pension, försäkring, lån och smarta ekonomiverktyg.


Hur kan Sumer vara kostnadsfritt?

Sumer får betalt i provision av de leverantörer vi arbetar med. Vår uppgift är att erbjuda bästa pris och kvalitet till våra medlemmar och vår erfarenhet har visat att långsiktiga samarbeten med ett fåtal leverantörer ger ett lägre pris för konsumenterna. Den provision som Sumer får påverkar inte medlemmarnas elpris. 


Eltjänsten

Kan jag bli utan el vid ett leverantörsbyte?

Nej, enligt lag i Sverige så kan den som betalar sina elräkningar inte kan bli av med sin elleverans. 


Vad kostar det att byta elbolag?

Det är helt kostnadsfritt att byta elbolag och Sumer sköter om leverantörsbytet som en del i Eltjänsten. Det kan vi göra utifrån den fullmakt du gett oss att löpande bevaka ditt elavtal, säga upp ditt elavtal, och förhandla fram och ingå elavtal i ditt namn.


Hur gör jag för att hoppa över ett byte eller tacka nej till det elavtal jag fått?

Vi skickar ut ditt nya elavtal per post och e-mail i god tid. Från dagen du erhållit ditt avtal har du 14 dagar att meddela oss att du vill tacka nej till det. Du kan hoppa över ett byte och använda medlemspriset till att själv förhandla med ett elbolag. Om du vill ångra elavtalet eller hoppa över ett byte så kontaktar du Sumer enligt nedan:
Vill du utöva din ångerrätt ska du kontakta Sumer och meddela ditt beslut att frånträda avtalet. Det kan du göra genom att antingen ringa (08-511 04 730), skicka e-post (info@sumer.se), använda kontaktformuläret på hemsidan eller skicka ett brev till oss (Sumer AB, Sveavägen 151, 113 46 Stockholm). Konsumentverket har också tagit fram ett standardformulär som finns på vår hemsida och på Konsumentverkets hemsida, som du kan använda om du vill.
 
Om du väljer att utöva din ångerrätt, så skickar vi utan dröjsmål en bekräftelse på mottagandet av ditt beslut till den epostadress du uppgivit.


Kan jag ta med mig mitt elavtal när jag flyttar?

Ja, kontakta oss på 08-511 04 730 så hjälper vi dig med flytten.


Varför får jag två fakturor?

Det beror med största sannolikhet på att du har en nätleverantör och en elleverantör. 

Nätleverantören äger elnätet och sköter underhållet av elnätet i ditt område. Du kan inte byta nätleverantör utan det bestäms utifrån var du bor. Nätavgiften kan inte påverkas.

Priset från elleverantören går att påverka genom att förhandla och byta leverantör och det är detta som Sumer hjälper dig med. Till elleverantören betalar du bara för den el som du förbrukar.


Vart hittar jag särskilda villkor för tjänstekategori El?

När du blir medlem i Sumer  får du per post hem Särskilda villkor för tjänstekategori El tillsammans med ett välkomstbrev. Du kan även läsa dem här.


Vad är ett bra elavtal?

När du blir erbjuden ett elavtal är det viktigt att du granskar avtalet och jämför alla delar av priset. Har du ett rörligt elprisavtal ska du kolla spotpris, elcertifikat, energiskatt, moms och fast månadsavgift. Har du ett fastprisavtal ska du jämföra grundpris, energiskatt, moms och eventuell årsavgift/månadsavgift. Titta även på bindningstiden då många elhandelsbolag har lockpriser som sedan övergår till dyra tillsvidareavtal. Detta gäller framför allt när du letar elavtal på jämförelsesidor.


Har Sumer elavtal med lägst pris?

Då elmarknaden och elpriser förändras dagligen är det näst intill omöjligt att garantera lägsta pris. Det vi kan garantera är ett konkurrenskraftigt avtal och kontinuerlig prisbevakning. Vi särskiljer oss här från prisjämförelsesajter där konsumenter ofta väljer ett kampanjpris som efter en tid blir betydligt högre. Hos oss riskerar konsumenter aldrig smyghöjningar eller att hamna på dyra tillsvidareavtal. Efter ett långt och nära samarbete med vår leverantör har vi även lyckats införa en prisgaranti på våra elavtal. Om en medlem hittar ett lägre pris än det vi erbjuder kan vi matcha det priset.


Samarbetar Sumer med alla elbolag?

Sumer strävar efter att ha en långsiktig och nära relation med både medlemmar och leverantörer. Vår erfarenhet är att ett långsiktigt och nära samarbete med en, eller ett fåtal leverantörer, är det mest effektiva sättet att säkra konkurrenskraftiga avtal till våra medlemmar. Att arbeta nära en leverantör innebär även att vi får bättre insyn och verkligen kan försäkra oss om att våra medlemmar har ett av markndens bästa elavtal och samtidigt blir väl omhändertagna.


Vem ska stå på elavtalet hos Sumer?

Den person i hushållet som står på det befintliga elavtalet är den person som kan ge Sumer fullmakt att sköta om den framtida förvaltningen av elavtalet. Dock kan fler personer i ett hushåll vara medlemmar och ha premiepensionstjänsten eller verktyget Smartbudget.


Hur går jag tillväga om jag har fått en brytkostnad?

Sumer inhämtar alltid information om bindningstiden på ditt befintliga elavtal innan ett leverantörsbyte görs. En brytkostnad kan dock uppstå om du själv har förlängt ditt befintliga avtal eller tecknat ett nytt elavtal utan att säga upp eltjänsten i Sumer.
 
Sverige är ett av få länder där det fortfarande går att teckna fler avtal på en och samma anläggning. Om det skulle inträffa så hjälper Sumer till - kontakta oss då på telefonnummer 08-511 04 730.


Varför måste jag lämna en fullmakt?

Det är fullmakten som gör att vi kan ta hand om förvaltningen av ditt elavtal och ge dig ett av Sveriges bästa elavtal med mycket lågt pris över tid. Vi kan löpande bevaka ditt elavtal, säga upp det och förhandla fram nya villkor i ditt namn. Fullmakten du gett oss gäller tillsvidare. Du kan när som helst säga upp förvaltningen utan uppsägningstid och därmed själv ta över ansvaret för ditt elavtal. Då upphör naturligtvis också fullmakten att gälla. Vår kundservice (08-511 04 730) hjälper dig med alla frågor du kan ha rörande vår förvaltningstjänst och ditt elavtal.


Premiepension

När kan jag börja ta ut min premiepension?

Du kan tidigast börja ta ut din premiepension vid 61 års ålder, men det finns ingen övre gräns.

 


Är mina pensionspengar trygga hos Er?

Vi förvaltar ditt premiepensionskonto i enlighet med den lämplighetsbedömning och risknivåanalys som gjorts och våra erfarna förvaltare gör allt för att dina pengar ska växa. Då börsen påverkas av omvärlden och förändras dagligen går det dock aldrig att garantera något. 

 


Vad händer med mina premiepensionspengar om jag inte gjort något val?

Om du inte har gjort något aktivt val så placeras dina premiepensionspengar i det statliga fondalternativet AP7 Såfa.


I vilken fond placeras mina pengar?

När du valt premiepensionstjänsten hos Sumer förvaltas ditt kapital av fondbolaget Zmartic Fonder utifrån den lämplighetsbedömning och risknivåanalys som gjorts med dig i samband med registrering av tjänsten. Om du har frågor kring detta eller om du skulle vilja byta fonder vänligen kontakta oss på 08-411 04 730.


Hur mycket pengar har jag på mitt Premiepensionskonto?

Du kan logga in på Mina sidor på Pensionsmyndighetens hemsida och se hur mycket du har på ditt premiepensionskonto. Det genomsnittliga premiepensionskapitalet för en svensk är ca 120 000 kr, men kan variera mycket beroende på din ålder och hur aktiv du har varit med din förvaltning.

 


Hur gör jag med fondbytesblanketten?

Du lägger blanketterna i bifogat svarskuvert och skickar in brevet till oss. Du ska inte fylla i eller skriva under någonting på blanketterna utan de ska inkomma till oss i original.

 


Vad står förkortningen PPM för?

PPM är en förkortning av Premiepensionsmyndigheten, men har blivit synonymt med premiepensionen. Idag är myndigheten namnändrad till Pensionsmyndigheten.


Hur avslutar jag premiepensionstjänsten hos Zmartic Fonder?

Du kan när som helst avsluta din premiepensionstjänst och ta över ansvaret för dina fonder genom att ringa in till oss på 08-411 04 730 och göra en uppsägning. På Pensionsmyndighetens hemsida kan du sedan själv enkelt logga in och byta fonder. 


Hur tjänar Sumer pengar på premiepensionstjänsten?

Sumer erhåller en avgift från fondbolaget Zmartic Fonder för varje medlem som har premiepensionstjänsten. Zmartic Fonder får sin ersättning från avgifter i fonderna. Själva förvaltningen är kostnadsfri för våra medlemmar.


Är det Sumer som sköter förvaltningen av min premiepension?

Nej, det är Sumers systerbolag Zmartic Fonder som gör detta.


Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss gärna via följande kanaler

08-511 04 730

info@sumer.se

BLI EN SUMER

Eller ring oss på 08-511 04 730