Vanliga frågor & svar

Allmänt

På Sumer är vi måna om att alla som varit i kontakt med oss har fått ett positivt intryck av oss. Om du blivit uppringd av oss och har synpunkter på samtalet uppmuntrar vi dig därför att ta kontakt med oss. Synpunkter är en viktig del i vårt arbete med att säkerställa kvalitén på Sumer. Här nedanför svarar vi på vanliga frågor och svar kring kontakten med Sumer.

Har du blivit erbjuden ett “bättre” elavtal?

När du blir erbjuden ett elavtal är det viktigt att du granskar avtalet och jämför alla delar av priset. Har du ett rörligt elprisavtal ska du kolla spotpris, elcertifikat, energiskatt, moms och fast månadsavgift. Har du ett fastprisavtal ska du jämföra grundpris, energiskatt, moms och eventuell årsavgift/månadsavgift. Titta även på bindningstiden då många elhandelsbolag har lockpriser som sedan övergår till dyra tillsvidareavtal. Sumer är inget elbolag utan samarbetar endast med elbolag som enligt oss kan erbjuda våra medlemmar bra konkurrenskraftiga avtal.


Har du fått en brytavgift?

Sumer bryter aldrig avtal i förtid utan vi hämtar alltid information från din nuvarande leverantör om när ditt elavtal löper ut och när vi kan byta. Enda sättet du kan drabbas av en brytavgift är om du tackar ja till att förlänga ditt elavtal med din tidigare elleverantör utan att informera oss om detta. Det är därför viktigt att aldrig teckna ett avtal innan du kontaktat oss. Om du råkat ut för en brytavgift eller riskerar att göra det kan du ringa vår medlemsservice på 08-511 04 730.


Har du frågor gällande ditt elavtal?

Du når våra duktiga elrådgivare på nummer 008-511 04 730 eller på info@sumer.se. Vi tillämpar alltid 14 dagars ångerrätt.


Medlemskapet

Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap i Sumer. För att undvika missförstånd vid hanteringen av dina avtal gör du din uppsägning företrädelsevis via telefon 08-511 04 730 eller genom att använda kontaktformuläret på vår hemsida. 


Hur kommer jag i kontakt med Sumer?

Du kan ringa våra ombud på 08-511 04 730, använda vårt kontaktformulär eller maila oss på info@sumer.se. 


Har du några synpunkter på Sumer?

Maila klagomal@sumer.se. Uppge namn och telefonnummer så blir du kontaktad inom 48 timmar.


Var hittar jag allmänna villkor för mitt medlemskap i Sumer?

När du blir medlem i Sumer får du hem allmänna villkor per post tillsammans med ett välkomstbrev. Du kan även läsa dem här.


Ägs Sumer av någon leverantör?

Sumer ägs inte av någon leverantör och står alltid på konsumentens sida i förhandlingar. 


Varför har ni bytt namn?

Vi vill göra Sumer till ett internationellt varumärke som fungerar i andra länder. Sumer speglar också vad det är vi gör på ett tydligare sätt. Vi vill vara en helhetstjänst för konsumenter inom områdena el, pension, försäkring, lån och smarta ekonomiverktyg.


Hur kan Sumer vara kostnadsfritt?

Sumer får betalt i provision av de leverantörer vi arbetar med. Vår uppgift är att erbjuda bästa pris och kvalitet till våra medlemmar och vår erfarenhet har visat att långsiktiga samarbeten med ett fåtal leverantörer ger ett lägre pris för konsumenterna. Den provision som Sumer får påverkar inte medlemmarnas elpris. 


Eltjänsten

Kan jag bli utan el vid ett leverantörsbyte?

Nej, enligt lag i Sverige så kan den som betalar sina elräkningar inte kan bli av med sin elleverans. 


Vad kostar det att byta elbolag?

Det är helt kostnadsfritt att byta elbolag och Sumer sköter om leverantörsbytet som en del i Eltjänsten.


Hur gör jag för att hoppa över ett byte eller tacka nej till det elavtal jag fått?

Vi skickar ut ditt nya elavtal per post och e-mail i god tid. Om du vill ha elavtalet kan du tacka ja genom att mejla info@sumer.se, ringa 08-511 04 730, använda kontaktformuläret på hemsidan eller skicka ett brev till oss Sumer AB, Sveavägen 159, 113 46 Stockholm. När vi mottagit ditt meddelande skickar vi en bekräftelse antingen via mejl eller brev.

Vill du däremot inte ha vårt elavtal behöver du inte göra någonting, elavtalet kommer automatiskt att annulleras om du inte tackar ja. Vi ser dock gärna att du kontaktar vår medlemsservice när du vill tacka nej, så att vi kan ta din åsikt i beaktning nästa gång vi ska förhandla fram elavtal för våra medlemmar.


Kan jag ta med mig mitt elavtal när jag flyttar?

Ja, kontakta oss på 08-511 04 730 så hjälper vi dig med flytten.


Varför får jag två fakturor?

Det beror med största sannolikhet på att du har en nätleverantör och en elleverantör. 

Nätleverantören äger elnätet och sköter underhållet av elnätet i ditt område. Du kan inte byta nätleverantör utan det bestäms utifrån var du bor. Nätavgiften kan inte påverkas.

Priset från elleverantören går att påverka genom att förhandla och byta leverantör och det är detta som Sumer hjälper dig med. Till elleverantören betalar du bara för den el som du förbrukar.


Vart hittar jag särskilda villkor för tjänstekategori El?

När du blir medlem i Sumer  får du per post hem Särskilda villkor för tjänstekategori El tillsammans med ett välkomstbrev. Du kan även läsa dem här.


Vad är ett bra elavtal?

När du blir erbjuden ett elavtal är det viktigt att du granskar avtalet och jämför alla delar av priset. Har du ett rörligt elprisavtal ska du kolla spotpris, elcertifikat, energiskatt, moms och fast månadsavgift. Har du ett fastprisavtal ska du jämföra grundpris, energiskatt, moms och eventuell årsavgift/månadsavgift. Titta även på bindningstiden då många elhandelsbolag har lockpriser som sedan övergår till dyra tillsvidareavtal. Detta gäller framför allt när du letar elavtal på jämförelsesidor.


Har Sumer elavtal med lägst pris?

Då elmarknaden och elpriser förändras dagligen är det näst intill omöjligt att garantera lägsta pris. Det vi kan garantera är ett konkurrenskraftigt avta. Efter ett långt och nära samarbete med vår leverantör har vi lyckats införa en prisgaranti på våra elavtal. Om en medlem hittar ett lägre pris än det vi erbjuder kan vi matcha priset.


Samarbetar Sumer med alla elbolag?

Sumer strävar efter att ha en långsiktig och nära relation med både medlemmar och leverantörer. Vår erfarenhet är att ett långsiktigt och nära samarbete med en, eller ett fåtal leverantörer, är det mest effektiva sättet att säkra konkurrenskraftiga avtal till våra medlemmar. Att arbeta nära en leverantör innebär även att vi får bättre insyn och verkligen kan försäkra oss om att våra medlemmar har ett av markndens bästa elavtal och samtidigt blir väl omhändertagna.


Vem ska stå på elavtalet hos Sumer?

Den person i hushållet som står på det befintliga elavtalet är den person som ska stå registrerad på Sumers eltjänst. Dock kan fler personer i ett hushåll vara medlemmar och ha premiepensionstjänsten eller verktyget Smartbudget.


Hur går jag tillväga om jag har fått en brytkostnad?

Sumer inhämtar alltid information om bindningstiden på ditt befintliga elavtal innan ett leverantörsbyte görs. En brytkostnad kan dock uppstå om du själv har förlängt ditt befintliga avtal eller tecknat ett nytt elavtal utan att säga upp eltjänsten i Sumer.
 
Sverige är ett av få länder där det fortfarande går att teckna fler avtal på en och samma anläggning. Om det skulle inträffa så hjälper Sumer till - kontakta oss då på telefonnummer 08-511 04 730.


Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss gärna via följande kanaler

08-511 04 730

info@sumer.se

BLI EN SUMER

Eller ring oss på 08-511 04 730